Suunnittele ja valmista käyttötarkoitukseltaan uusi käsityötuote tai -teos
joko yhdestä tai useammasta rikkinäisestä ja tarpeettomasta esineestä

tiistai 23. huhtikuuta 2013

Edistystä! :D

Olen nyt saanut tuon toisen hameen siihen kondikseen, että kaikki kappaleet on ommeltu yhteen ja olen sitä sovittanutkin jo. Ensimmäisessä sovituksessa hame ei istunut kovin hyvin, sillä enhän minä ole käynyt mitään kaavanmuokkaamiskouluja, joten se olikin ihan oletettavaa. Niinpä loppujen lopuksi hame oli lähes koottu minun päälläni. Äitini avusti minua tässä vaiheessa hieman, sillä on aikas mahdotonta yrittää ottaa itse takasaumoista sisään toimiessaan itse omana mallinukkenaan...

Korjauksien ja useampien sovitusten jälkeen hame alkoi näyttää tältä:

Takaa.... 

ja edestä :D
Kun kaikki saumat oli ommeltu ja huoliteltu niin ompelin hameeseen vetoketjun. Tykkään käyttää töissäni enemmän normaaleja leninkiketjuja kuin piilovetoketjuja. Syynä on piilovetoketjujen ompelun hankaluus sekä kuulemani useat kauhutarinat siitä kuinka piilovetoketjut ovat hajonneet käytössä. Minusta vetoketju saa näyttää vähän ronskilta :D

Päätin, että en tekisi tähän hameeseen erillistä vyötärökaitaletta vaan käännän vyötärön toisella kankaalla. En saanut enää mustavalkoiseltapuolelta lakanaa tarpeeksi pitkää soiroa jolla olisin vyötärön kääntänyt, joten minun piti ottaa se punamustaltapuolelta. Tosin en usko sen haittaavan, koske se ei näy ulospäin (:

Silitin kaitaleeseen tukikankaan, ompelin sen kiinni hameeni vyötäröön ja huolittelin sen toisen reunan.

Kinnitetty kaitale ennen huolittelua 

Sitten vain käänsin kaitaleen ja silitin sen vesihöyryllä, jotta käänteestä tulisi pysyvä. En halunnut hameen vyötärölle näkyvää tikkausta, joten ompelin käänteen kiinni käsin pienin pistoin muiden saumojen saumanvaroihin. 

Minulla ei ole ikinä ollut mitään käsinompelua vastaan (: 

Vyötärökaitaleen ollessa kiinni, sovitin jälleen hametta ja katsoimme oliko helma sopivan mittainen. Koska olen näin lyhyt niin helmaa sai vielä lyhentää x) Silittyänni helman taitteen leikkasin ylimääräiset saumanvarat pois ja huolittelin helman uskollisella saumurillamme (:

Saumuri on ompelijan paras ystävä :3 
Helman minä käänsin samallatavalla kuin toisessakin hameessani eli käänsin hieman enemmän kuin saumurinvaran sisään ja tikkasin sen ompelukoneella kiinni (:

Helman jälkeen oli halkion vuoro. Olin jättänyt halkioon kunnolliset kääntövarat, jottei lakanan nurjapuoli tulisi näkyviin kävellessä. Silitin halkion käänteet huolellisesti vesihöyryllä, jotta käänteistä tulisi siistit ja "terävät".

Koska en halunnut, että halkion reunoihin tulisi näkyviä tikkauksia, niin ompelin halkion kääntövarat käsin kiinni. Pelkäsin myös että halkio venyisi rumasti ja sen reunat menisinät mutkille jos ompelisin sen ompelukoneella.

Ompelin pistot saumurinvaran "alle" niin, että pistoja ei näkyisi kummaltakaan puolelta 
Viimeiseksi ompelin hameen vyötärölle vielä hakasen, jotta hameen vetoketju on helmpompi laittaa kiinni.


JEE! Diplomityöni voi sittenkin valmistua ajallaan! Molemmat hameet ovat nyt kokonaan valmiita. Minun pitää tehdä enää yksi yläosa ja viimeistellä korsetti :D Tästä hameesta te saatte valmiina kuvan vasta myöhemmin, koska kello on jo niin paljon, että minun on mentävä nukkamaan tai nukahdan tietokoneeni viereen. Öitä! <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti