Suunnittele ja valmista käyttötarkoitukseltaan uusi käsityötuote tai -teos
joko yhdestä tai useammasta rikkinäisestä ja tarpeettomasta esineestä

maanantai 22. huhtikuuta 2013

Kirppari löytö!


Ollaan tässä äidin kanssa kierrelty hieman kirppareita ja olen etsiskellyt tumman väristä kangasta työni alaosaan. Ja katsokaa, mitä minä löysin!! Löysin musta, puna, valkoisen lakanan, joka on kaikenlisäksi hyvässä kunnossa, eikä maksanut paljoa :D Lakanassa on eri kuviot molemmilla puolilla ja lakanasta saa mukavan paljon kangasta. Lakana tosin on Children of bodom-bändin fanilakana. Itse en bändistä erityisemmin välitä, mutta toivon että joku kyseisen bändin fani ei suutu minulle verisesti, sillä lakana menee palasiksi... 

Lakanan punakuvioinen puoli
ja tässä näkyy lakanan valkokuvioinen puoli :)
 
Itse tykästyin enemmän tuohon punakuvioiseen puoleen, joten käytän alaosassani ainakin sitä! Aloitin hameeni teon sillä, että ratkoin lakanan saumat ja silitin sen. Sitten rypytin lakanan puolikkaan pidemmältä sivultaan minun vyötäröni kokoiseksi, jonka jälkeen neulasin sen väliaikaiseen vyötärökaitaleeseen kiinni, jotta sovittaminen olisi helpompaa. Vyötärön ollessa sopiva minä vain tyynesti käsin piirsin lakanaan, miten halusin helman menevän. Tälläinen "vapaat kädet" toiminta oli todella mukavaa vaihtelua ainaiseen kaavojen käyttöön! :D Kun olin saanut pirrettyä helmasta mieleiseni, otin vain sakset ja leikkasin! Tässä on kuva jo leikatusta hameen alusta: 

Raakile...
Kun olin leikannut päällikankaan haluamaani muotoon oli aika laittaa siihen vuori. Koska minulla ei ollut hameeseeni kaavaa, niin päätin hoitaa vuoren piirtämisen näin: 

Vuoren leikkuuta :) 
Vuorikangas oli valitettavasti kapeampaa kuin lakana, mutta teemaan sopien en halunnut enää hankkia uutta kangasta. Tämä vuorikangaspakka on seisonut meidän varastossamme jo useamman vuoden, joten päätin siksi käyttää sitä. 

Sivusaumojen ja rypyryslankojen ompelun jälkeen, tein vuoreen tavallaan aukon vetoketjua varten. Aukko on sitä varten ettei vuori joutuisi vetoketjun väliin, jonka olin juuri saanut ommeltua kiinni hameeseen. 

Vuoren "aukon" ompelua
Samalla kun kiinnitin vuoren, niin kiinnitin päällikankaan vyötärölle ensimmäisen tyllikerroksen. Tein tyllikerroksesta kaksinkertaisen, enkä leikannut tylliin muodotunutta taitetta auki, sillä silloin tylli nostattaa hametta paremmin. Tyllin rypytin kahden rypytys ompeleen avulla. 

Tyllin leikkuuta olohuoneen lattialla :P 
Seuraavaksi olikin vyötärökaitaleen vuoro, jonka tein samasta lakanasta! Vyötärökaitaleeseen silitin kovikekankaan, jotta kaitale olisi tukevampi ja pitäisi hameen parammin paikoillaan. Ompelin kaitaleen kiinni hameen vyötäröön ensin toisesta reunastaan kiinni, jonka jälkeen ompelin sen kokonaan kiinni työn oikealta puolelta aivan kaitaleen läheltä, hameen rypytysten päältä. 


Napinläpi ja nappi ilmestyivät vielä hameeseen ennekuin päivän työt oli tehty :D 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti