Suunnittele ja valmista käyttötarkoitukseltaan uusi käsityötuote tai -teos
joko yhdestä tai useammasta rikkinäisestä ja tarpeettomasta esineestä

torstai 25. huhtikuuta 2013

Itsearviointi...

Diplomityö ja blogi ovat nyt viimein siinä vaiheessa, että on itsearvioinnin aika! :D

Diplomityöni aivan alkuperäinen idea oli korsetin ja hameen kokonaisuus, mutta miten kävikään! Alkuperäisestä ideasta kaikki osat ovat lopullisessa työssäni, mutta ne ovat saaneet hieman seuraa pienten vastoin käymisten myötä (: En useinkaan joudu etsimällä etsimään ideoita, vaan ne syntyvät usein jo aikaisemmin. Ne tavallaan varastoituvat mieleni syövereihin ja kun sitten tarvitsen jonkin idean,se pulpahtaa mieleeni ja tarvittaessa muokkaan ideaani hieman. Joskus tosin ideoita pitää himeman kaivella x) Tämä kuulostaa varmaan oudolta, mutta en osaa sitä oikein paremminkaan selittää.

Molemmat asukokonaisuudet suunnittelin niin, että minun on helppo yhdistää kaikkia vaatekappaleita jo minulla ennalta oleviin vaatteisiin. Omasta mielestäni voin käyttää osaa diplomiyöni vaatteista aivan hyvin myös koulussa, esim. tekonahkainenkorsetti näyttä todella hyvältä mustien farkkujen kanssa! :3 Tiedän myös jo, että minulle on tulossa kesällä useammat juhlat joissa voin käyttää tekemiäni asuja. Lyhyesti sanottuna minä teen vain sellaisia vaatteita joita minun tulee käytettyä. Joten ne eivät todellakaan jää näytteillä olon jälkeen kaappini pohjalle lojumaan!

Mitään toiminta-/ajankäyttösuunnitelmaa minä en koskaan tehnyt, sillä minä tiesin, että en kuitenkaan onnistuisi sitä noudattamaan. En osannut myöskään ennalta arvata milloin minulla tarkalleen olisi aikaa tehdä diplomityötä, joten tein sitä aina kun minulla vain oli aikaa. Loppuvaiheessa myös silloin kun minulla ei oikeastaan olisi ollut aikaa... Elikkä kiirehän minulle tuli työni kanssa, varsinkin kun se suureni yhdellä asukokonaisuudella. Eniten jäljessä laahasi kuitenkin tämä minun blogini, mikä harmittaa minua. Jos joku olisi seurannut tekemisiäni koko ajan sen kautta, niin hän olisi saanut aivan väärän käsityksen siitä missä vaiheessa minä milloinkin olin.... Mutta tärkeintä kuitenkin on se, että sain sen valmiiksi! Vaikkakin vähän myöhässä...

Aika meni tiukille, mutta niin menivät aika ajoin minun omat rajanikin. Tosin luulen sen tehneen minulle vain ihan hyvää! Opin ainakin sen miten toimia kun tuntuu, että kaikki kaatuu päälle :) Vaikka työhön paloi runsaasti aikaa, niin rahaa minulla ei työhön ihan hirvittävän paljon mennyt, sillä lähes kaikki käyttämistäni materiaaleista oli käytettyjä esim. lakana, hame ja tekonahkahousut. Eniten minut itseni yllätti se kuinka riittoisa yksi lakana kankaana voi olla! Sain yhdestä pussilakanasta tehtyä kaksi hametta ja yläosan! Aikas hyvin sanon minä :D Tulen kyllä varmasti tulevaisuudessakin käyttämään lakanoita ompelumateriaalina, sillä lakanakangas on helppoa ommella, silittää, ratkoa ja se on materiaalina todella anteeksi antava. Siihen ei esim. ratkoessa jää mitään jälkiä edellisistä ompeleista. Myös kovikekankaiden kiinnittäminen oli todella helppoa! Mutta kyllä minä ihastuin myös tekonahkaan ;)

Valitsemani otsikon teemana oli kierrätys ja olen mielestäni täyttänyt tämän kriteerin työssäni, sillä olen luonut käytetystä ja jonkun hylkäämästä jotain uutta! Molempien asukokonaisuuksien materiaalit ovat lähes kokonaan käytettyjä, ostin vain välttämättömimmät asiat tai sellaiset joita ei löydy käytettynä niin uutena. Ainoa asia, joka minua jäi sitten kuitenkin mietityttämään on se, että kun tehtävänän annossa puhutaan esineestä, niin riitävätkö yläosissa käyttämäni tölkkien klipsut täyttämään tämän ehdon? Klipsuhan on esine, tottakai. Mutta olisiko koko valmis tuote pitänyt pystyä lukittelemaan esineeksi?

Asuja ommellessani opin paljon uutta :) En ole koskaan ollut kovin hyvä rypyttämään mitään, tai siis kyllä minä sen teoriassa olen aina osannut mutta rypytyksistäni ei ole aina tullut tasaisia. Molemmissa hameissa jouduin kuitenkin rypyttämään aikalailla, joten päätin opetella tasaisen rypyttämisen salat! Kun huolella keskityin ja laitoin kaksi rypytysommelta yhden sijasta niin ilokseni sain rypytyksistä tasaisempia kuin ennen (:
Opin myös sen, että tekonahkankaan kanssa ei kannata käyttää nuppineuloja, reikiä ja jälkiähän niistä vain jää! Ensi kerralla käytän klemmareita. Opin myös käyttämään luita! Olenkin erittäin iloinen, että onnistuin luiden laittamisessa aikas mallikkaasti, vaikka en ollut koskaan aikaisemmin selaisia käyttänyt :) Eikä ompelutaitoni olleet ainoat jotka kehittyivät :D Kärsivällisyyteni sai monta oivaa opetusta diplomityötä tehdessäni. Voin sanoa, että ennen tätä prosessia luovutin ja ärsyynnyin töihini paljon helpommin, kuin nyt diplomin valmistuttua :3 Myös kaavojen käyttö- sekö muokkaustaitoni kehittyivät huimasti!

Mielestäni asukokonaisuuksista tuli tyylikkäitä, mutta erikoisia. Kaikki vaatekappaleet tein mahdollisimman huolellisesti ja niin hyvin kuin osasin! Mutta silti on pari asiaa, jotka jäivät minua niissä harmittamaan. Korsetissa minua harmittaa kaikista eniten se, että osa ompelemistani klipsuriveistä on vinossa... Varsinkin 3-4 viimeistä klipsuriviä. Olin kuitenkin niin tuskastunut jo niiden ompelemiseen, että en silloin enää jaksanut alkaa niitä purkaa. Mutta nyt näin jälkikäteen se harmittaa hieman minua. Tosin jos korsetista purkaa yhden klipsun niin silloin lähes koko rivillinen purkaantuu samalla. Sitten siinä lyhyemmässä hameessa vetoketju on "väärällä" puolella, eli se on oikealla puolella, kun vetoketjut ommellaan yleensä vasemmalle puolelle. Sen kanssa kävi niin koska käsittelin päällikangasta enemmän nurinpäin kuin oikeinpäin, niin tein vetoketjulle tarkoitetun halkion vahingossa väärälle puolelle.... Mutta onko sillä oikeastaan niin väliä kummalla puolella se vetoketju on? Itseäni ei ainakaan haitannut sovittaessa se, että vetoketju olikin oikealla puolella. Minulle tärkeintä on se, että vetoketju toimii!

Loppujen lopuksi olen siis oikein tyytyväinen työhöni! Suunnitelmani eivät juuri muuttuneet prosessin aikana, kasvoivat vain ;P Ja sain asuistani sen näköisiä kuin halusinkin, eli minun näköisiäni (;  Eniten haastetta minulle loi kapean hameen teko, koska se lähes kokonaan koottiin päälleni sekä korsettiin laittamani luut. Tyytyväisyyttä minussa herättää myös se, että tekemistäni yläosista ei heti arvaa millä ne on oikeasti koristeltu!

 Olen aina halunnut muotisuunnitelijaksi, ja diplomin kautta pääsin hieman toteuttamaan tätä unelmaani. Sillä asukokonaisuudet ovat kuin kuvitellun mallistoni muotinäytöksen aloitusasu ja showstopper eli lopetusasu. Aloitus asu kertoo tulevan malliston tyylistä (puna, musta asukokonaisuus) ja viimeinen asu on aina malliston näyttävin ja erikoisin asu, koska se päättää esityksen (valko,musta asukokonaisuus). Ehkäpä vielä joku päivä minä pääsen luomaan kokonaisen malliston! <3

Tässä vielä kuvat valmiista kokonaisuuksista:

"Parempi kuin uusi-mallistoni" aloitusasu
 (Tukikankaalla vahvistettu yläosa ja tyllillä kohotettu hame )

"Parempi kuin uusi"-mallistoni lopetusasu
 (Korsetti metallisilla luilla ja kapea hame laahuksella sekä halkiolla)

Lopetusasu takaapäin kuvattuna niin, että korsetin kiritysnauhat näkyvät 


Ohi on! Erika kiittää ja kumartaa! ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti